-Τα
βιολογικά προϊόντα κατακτούν τους καταναλωτές και κερδίζουν περίοπτη θέση στα
ράφια των σούπερ μάρκετ, παράλληλα η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα τόσο
στην αύξηση της βιολογικής παραγωγής όσο και στο κομμάτι των εξαγωγών, καθώς
μπορεί να πρωταγωνιστήσει στις διεθνείς αγορές.
-Τα
περιθώρια ανάπτυξης της βιολογικής γεωργίας στη χώρα μας είναι μεγάλα. Το
σημαντικότερο όμως είναι ότι μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην καταπολέμηση
της ανεργίας και στην ορθολογικότερη αξιοποίηση των περιορισμένων διαθέσιμων
οικονομικών πόρων.
-Οι
θέσεις απασχόλησης που δημιουργούνται είναι περισσότερες από εκείνες της
συμβατικής, αφού πολλές εργασίες δεν γίνονται με χημικά αλλά χειρονακτικά ή με
μηχανικά μέσα, ενώ αυξάνεται η οικονομική αυτονομία των εκμεταλλεύσεων λόγω των
χαμηλότερων εισροών που απαιτούνται. Η δημιουργία περισσότερων θέσεων ισχύει
για το σύνολο σχεδόν των βιολογικών καλλιεργειών και σε σύγκριση με τις
συμβατικές αυξάνεται 20-60% ανάλογα με το παραγόμενο είδος.
Υψηλή ζήτηση
-Η
αύξηση της παραγωγής ελληνικών βιολογικών προϊόντων ευνοείται και από τις
εξελίξεις στις σημαντικότερες αγορές της Ευρώπης, όπου η ζήτηση παραμένει υψηλή
και δεν φαίνεται να επηρεάζεται από την οικονομική κρίση.
-Στις
ώριμες αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Μ. Βρετανίας, της Ελβετίας και
της Δανίας υπάρχει έντονη τάση εγκατάλειψης των μεγάλων σημάτων και επιστροφής
στην αυθεντικότητα, σε προϊόντα μικρών παραγωγών με απλούστερες χειροποίητες
συσκευασίες και υψηλό βαθμό διαφοροποίησης.
-Ενδεικτικό
της τάσης αυτής είναι οι εκρηκτικοί ρυθμοί αύξησης της ζήτησης για προϊόντα με
την ένδειξη «σπιτικό», «οικογενειακή παραγωγή», «συνεταιριστικό»,
«χειροποίητο», «ΠΟΠ», «αλληλέγγυο εμπόριο» κ.λπ., που σε ορισμένες κατηγορίες
υπερβαίνει το 50%.
-Η
στροφή λοιπόν των Ευρωπαίων καταναλωτών στα βιολογικά προϊόντα, δημιουργεί
ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την Ελλάδα, η οποία διαθέτει ιδιαιτερότητες
όπως η μεγάλη βιοποικιλότητα, ευνοϊκές κλιματικές και γεωμορφολογικές συνθήκες
για παραγωγή υψηλής ποιότητας βιολογικών προϊόντων, εξαιρετική κατάσταση
περιβάλλοντος σε αρκετές περιοχές, περιορισμένη παραγωγή, μικρό μέγεθος
εκμεταλλεύσεων, υψηλή αναγνωρισιμότητα τοπικών προϊόντων (νησιά, ορεινές και
ιστορικές περιοχές κ.λπ.).
-Ένα
μελλοντικό ελληνικό εξαγωγικό εγχείρημα υποστηρίζεται και από το γεγονός ότι το
30% των ενισχύσεων του πρώτου πυλώνα της ΚΑΠ για την περίοδο 2014 -2020
συνδέονται υποχρεωτικά με παραγωγή φιλική προς το περιβάλλον, αποκατάσταση,
διατήρηση και βελτίωση των οικοσυστημάτων που εξαρτώνται από γεωργία και
δασοκομία, προαγωγή της αποτελεσματικότητας των πόρων και μετάβαση σε οικονομία
χαμηλού διοξειδίου του άνθρακα.
Μεγάλες προοπτικές
-Σύμφωνα
με μελέτη της Τράπεζας Πειραιώς, την οποία συνέταξε ο δρ Αθανάσιος Δαγκαλίδης,
το συνολικό μέγεθος της ελληνικής αγοράς εκτιμάται σε λιγότερο από 200 εκατ.
ευρώ, εκ των οποίων πάνω από το 60% αφορά εισαγόμενα, τα οποία θα μπορούσαν
εύκολα να παραχθούν στην Ελλάδα, λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών.
-Η
αγορά των βιολογικών στην Ελλάδα έχει προοπτικές εφόσον υπάρξει αύξηση της
προσφοράς εγχώριων προϊόντων σε λογικές τιμές και αύξηση της παρουσίας τους στα
σημεία λιανικής πώλησης.
-Προς
το παρόν η ελληνική αγορά βιολογικών χαρακτηρίζεται από μικρό μέγεθος, χαμηλό
βαθμό συγκέντρωσης παραγωγής, έλλειψη ισχυρών δικτύων διανομής και περιορισμένη
προσφορά προϊόντων εγχώριας παραγωγής. Η μεγάλη πλειοψηφία των εμπορικών και
μεταποιητικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι μικρού
μεγέθους και συνήθως οικογενειακού χαρακτήρα, ενώ στις μεγαλύτερες εταιρείες τα
βιολογικά καλύπτουν χαμηλό ποσοστό του συνολικού κύκλου εργασιών.
-Οι
εταιρείες ΑΣΠΕΡΣΑ και Βιοκαρπός επένδυσαν στις βιολογικές καλλιέργειες και
κέρδισαν τις ξένες αγορές. Και οι δύο εταιρείες έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα
συμβολαιακής γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς, το οποίο καλύπτει τόσο τον
παραγωγό όσο και την επιχείρηση.
-Η
ΑΣΠΕΡΣΑ δραστηριοποιείται στην αγορά των βιολογικών από το 2000, τυποποιεί
αποκλειστικά κρητικά προϊόντα περίπου 130 παραγωγών σε μικρές συσκευασίες.
Κρητικά τοματίνια, πιπεριές, αγγούρια, πεπόνια και καρπούζια, περίπου 3.000
τόνοι, εξάγονται καθημερινά σε Αυστρία, Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Βουλγαρία
και Ρουμανία. Ενώ προϊόντα της διακινούνται και από εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
-Η
ΑΣΠΕΡΣΑ έχει τις εγκαταστάσεις της στην περιοχή Καστελίου Κισσάμου της Κρήτης,
απασχολεί 40 άτομα και πέρυσι πραγματοποίησε τζίρο κοντά στα 4 εκατ. ευρώ και
για το τρέχον έτος αναμένει ο τζίρος της να κυμανθεί στα 4 με 4,5 εκατ ευρώ.
-Η
ΒΙΟΚΑΡΠΟΣ, είναι οικογενειακή επιχείρηση που ιδρύθηκε το 2006 στο Μαλανδρένι
Αργολίδας και παράγει φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Σημαντικό κομμάτι από τα
προϊόντα της προέρχεται απευθείας από την ιδιόκτητη φάρμα, ενώ συνεργάζεται με
παραγωγούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό οι οποίοι καλύπτουν τις υπόλοιπες
ανάγκες σε προϊόντα.
-Πελάτες
της είναι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, χονδρέμποροι, μικρά καταστήματα βιολογικών,
μεταποιητές, σχολεία, παιδικοί σταθμοί, εστιατόρια, κρουαζιερόπλοια και
ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έφη
Καραγεώργου
http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=23354&subid=2&pubid=64081119
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου